BOOK REVIEWS

Krabat and the Sorcerer's Mill (Selected Titles in the New York Review Children's Collection) Reviews

UPDATE TIME: 2017-11-26
Review Score: 4 out of 5 star From 17 user ratings
ISBN:1590177789
LANGUAGE:English

"Laatst was ik in Duitsland. Vrienden bezoeken, cultuur gecombineerd met currywurst, maar bovenal om te wandelen. Vanaf Osnabrück naar het noorden, de Hünenweg af, eerst door de uitlopers van het Teutobürger Wald, daarna Moorlandschap. Wandelen combineert niet alleen sport met ontspanning, het is ook aangenaam langzaam; een vorm van slow travel, zo u wilt. Bij mijn collega A. rolde er bij de combinatie jonge man + wandelen + Duitsland gelijk een boek uit van Markus Seidel, met de prachtige titel Umwege erhöhen die Ortskenntnis. Beter kan ik het niet zeggen. Gewapend met dit boek ging ik op stap, met dien verstande dat ik nog nooit een boek in het Duits had gelezen. Uiteraard heb ik dit op school wel moeten doen, maar ik heb nog het tijdperk meegemaakt dat je een boekverslag zo van Internet kon plukken en dat je docent dat dan niet doorhad. Die tijden zijn inmiddels voorbij, begrijp ik.

Duits lezen anno 2014 gaat, langzaam maar vrij zeker. Umwege erhöhen die Ortskenntnis begon ik in te komen. Eenmaal terug in Osnabrück aangekomen besloot ik bij de lokale boekhandel Wenner wat meer Duits leesvoer in te slaan. Ik dacht, waarom niet begonnen met een van mijn favoriete jeugdboeken, De meester van de zwarte molen van Otfried Preußler, in het Duits Krabat genaamd. Ik had dit boek een paar dagen ervoor al bij onze vrienden in de kast zien staan en de eenzame Hexentanzplatz die ik de vorige dag in de bossen was tegengekomen deed me nog er nog eens aan denken. De Umwege moesten even wijken voor dit jeugdsentiment in een nieuw jasje.

Het is erg prettig te ervaren hoeveel je van zo’n boek nog weet, ook zoveel jaren later. Het verhaal van de jongen Krabat die aan het werk gaat op een zwarte molen en samen met zijn mede-molenaarsleerlingen les in de duistere kunsten krijgt van de duivelse molenaar. Een boek dat, toen het uitkwam in 1971, waarschijnlijk ook al prettig ouderwets aandeed, met zijn sfeervolle setting op het 18e eeuwse Oost-Duitse platteland. Er waren veel Duitse woorden die ik niet onmiddelijk begreep, maar door de grote herkenning vormde dat geen probleem; de context wees me steeds wat werd bedoeld. Een boek lezen in een taal waarin ik nog niet zo’n hoog niveau heb is een prettige uitdaging merk ik. Soms knarst het bovenin, maar het stimuleert ook. De genoegens iets in de originele taal te lezen zijn groot. Dat weekje Duitsland, kortom, heeft me (al was het alleen voor de currywurst) meer gebracht dan verwacht. Ik heb inmiddels een nieuwe categorie 'auf Deutsch' aangemaakt en ik hoop daar binnenkort meer Duitse boeken aan toe te kunnen voegen. Tips met niet al te moeilijke Duitse boeken zijn welkom!

Lees meer recensies op www.jacobdezoet.nl
" said.

" Ik vond het tot hoofdstuk 4 een moeilijk boek om te lezen. Het was een beetje grimmig en niet erg leuk. Toen ik eenmaal het verhaal begon en je erachter kwam dat de twaalf leerlingen daar gevangen zaten, begon het leuk te worden. Ik vind het een leuk kinderboek en ik denk dat kinderen vanaf 10 dit het beste kunnen lezen. Anders is het misschien een beetje een spannend boek, en moeilijk te begrijpen. Al met al een leuk boek " said.

"ถ้าเด็กอ่านก็จะสนุกเพราะเป็นเรื่องราวเวทมนตร์ ต่อสู้ผจญภัย
แต่ถ้าผู้ใหญ่อ่านก็จะเข้าเค้าว่าจำลองมาจากยุคส.2 ครั้งนาซีคุมอำนาจ เพราะในเรื่องมีแต่หนุ่มๆทั้งน้านนน
ซึ่งความดีงามของเรื่องนี้ อยู่ตรงนี้เอง
สรุป เด็กอ่านได้อ่านดี แต่ผู้ใหญ่อ่านแล้วตระหนักนะ
" said.

" Nogen gange synes jeg, det er det interessant at genlæse bøger fra min barndom. Krabat er tungere og mørkere end jeg husker den, men jeg blev ikke skuffet over den. Kantorka-pigen står skabere i min erindring, end hun gør i bogen og Krabats prøvelser er svundet ind. Men det siger vel mest om, hvad der betød noget for mig sidst jeg læste den. Krabat er en fin lille bog om mørk trolddom, og hvordan man slipper ud af dens greb. Om venskab og kærlighed. " said.

"Spre deosebire de cărțile care compun acum ciclul de Young Adult, pline de personaje neverosimile, de vampiri și monștri, cartea lui Otfried Preußler mi-a adus aminte de basmele autentice, pline de folclor și de legende din negura timpului, savuroase și, în același timp, pline de învățăminte. Cărți culese sau scrise pentru artă, nu pentru a fi comerciale.
Krabat, eroul nostru, ajunge la un moment dat la o moară de apă plină de necunoscut, acolo unde tronează meșterul, ajutat de cele 12 calfe. După ce îți dă seama că se află într-un loc plin de vrăji, dar foarte periculos, misiunea sa este să își dea seama cum să evadeze, cum să se îndrăgostească, cum să-i salveze pe cei care mor de fiecare An Nou.
Vi-o recomand, e altceva.
" said.

"Het verhaal gaat over een 14-jarige jongen genaamd Krabat, die zijn ouders heeft verloren.
Nu als bedelmuzikant met twee vrienden, krijgt hij een droom waarin hem word verteld om naar de molen aan het Kosemoeras te gaan. Daar leert hij de molenaarsmeester kennen en ontdekt hij dat het eigenlijk een school der zwarte magie is. Samen met elf andere jongens leert hij de kunst, maar dan valt Krabat iets op; elk jaar verdwijnt er een jongen.

Normaal gesproken vind ik dit soort boeken heel erg leuk; een 'donkere' fantasierijke boek met een mysterieuze sfeer. Jammer genoeg was dit niet het geval.
Het idee was goed, zelfs origineel maar wat voor mij het juist minder maakte was de schrijfwijze van de auteur.
Soms waren de zinnen onsamenhangend en hoogdravend, maar er waren ook weer momenten die op een innemende manier beschreven werden. De afwisseling hiervan zorgde er soms voor dat ik niet zo goed in het verhaal kwam. Naar mijn gevoel is er iets kwijtgeraakt door de vertaling van het Duits naar het Nederlands, dit kan misschien ook de reden zijn van de onsamenhangende zinnen.

Een leuk aspect van het boek was de indeling, het boek bestaat namelijk uit drie delen:
De Eerste Jaar, De Tweede Jaar en De Derde Jaar.
Elk deel vertelt over Krabat zijn jaar op de school.
Een ander leuk aspect was dat de karakters uit het begin later weer terug komen in het boek, zoals een van zijn vrienden uit zijn tijd van bedelaar terugkomt in het derde jaar.

Kortom, het is een origineel, fantasierijke en mysterieuze boek dat als minpunt heeft dat het soms een beetje onsamenhangend kan zijn en dat je soms moeilijk in het verhaal kan komen.

Ik geef het boek een 2.5 - 3.0

-N.J
" said.

" One of my favourite books from childhood: Krabat is one of the rare books I could read again and again. " said.

December 2017 New Book:

You Maybe Interested In Other Reviews:

Hot Search:

learn a lesson    birthday craft ideas    storybook for kids    used children's books    kids online stories    short stories for kids online to read free    hand craft for kids    kids handicraft    simple arts and crafts for kindergarten    great children s books    blank white hardcover books    kids short stories free    short baby stories to read online    funny kids stories    short children stories    interactive storybooks for kids    online short stories for adults    best book seller    comic books for children    online stories free